Leveringsvoorwaarden ASolutions
1. Aanbieding en overeenkomst
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en
overeenkomsten waarbij ASolutions B.V. goederen en/of diensten van welke aard ook
aan opdrachtgever levert, ook indien deze goederen of diensten niet (nader) in deze
voorwaarden zijn omschreven, tenzij tussen partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders is
overeengekomen. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend en een overeenkomst komt eerst tot
stand na een opdrachtbevestiging door ASolutions B.V. Eventuele inkoop- of andere
voorwaarden van opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij deze door ASolutions
B.V. uitdrukkelijk en schriftelijk zijn aanvaard.
2. Prijs en betaling
2.1. Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen, welke van
overheidswege worden opgelegd.
2.2. Indien de door ASolutions B.V. te verrichten prestaties zich wijzigen en/of zich
uitstrekken over een reeks aaneengesloten perioden, is ASolutions B.V. gerechtigd
haar prijzen eenzijdig aan te passen. Een voornemen tot prijsaanpassing zal
uiterlijke twee maanden voor ingangsdatum aan opdrachtgever schriftelijk kenbaar
worden gemaakt. Wanneer de prijsaanpassing door opdrachtgever niet wordt
aanvaard, geldt de overeenkomst waaruit de betalingsverplichting voortvloeit als
geëindigd op het tijdstip waarop de prijsaanpassing zou ingaan. De duur van de
overeenkomst zal in ieder geval niet korter zijn dan één overeengekomen periode.
2.3. Alle facturen zullen door opdrachtgever worden betaald overeenkomstig de op de
factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities zal
opdrachtgever binnen 30 dagen na factuurdatum betalen. Betaling zal plaatsvinden
zonder verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook, behoudens voor zover
bij arbitrale of rechterlijke uitspraak is vastgesteld dat opdrachtgever een
verrekenbare tegenvordering of een grond tot opschorting heeft.
2.4. Facturen waartegen niet binnen 30 dagen na factuurdatum is geprotesteerd,
worden geacht door de opdrachtgever te zijn aanvaard.
2.5. Indien opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen
termijn betaalt, kan ASolutions B.V. , zonder dat enige ingebrekestelling nodig is,
over het openstaande bedrag een rente van 1,5% per maand of deel daarvan in
rekening brengen. Indien opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft de
vordering te voldoen, kan de vordering uit handen worden gegeven in welk geval
opdrachtgever naast het alsdan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden zal
zijn tot volledige vergoeding van buitengerechtelijke en gerechtelijke
incassokosten, advocaten kosten daaronder begrepen, waarvan de hoogte wordt
bepaald op tenminste 15% (vijftien) van de totale vordering.
2.6. Indien opdrachtgever ondanks aanmaning en sommatie in gebreke blijft met de
nakoming van zijn verplichtingen, is ASolutions B.V. steeds gerechtigd de nakoming
van haar verplichtingen op te schorten, onverminderd de verplichting van
opdrachtgever tot nakoming van zijn verplichtingen.
2.7. Indien de kredietwaardigheid van opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, kan
ASolutions B.V. nadere zekerheid verlangen, bij gebreke waarvan zij de uitvoering
van de overeenkomst mag opschorten.
Maatwerksoftware
2.8 Voor het leveren van maatwerksoftware gelden de volgende bepalingen:
- Voor het testen van de opgeleverde software krijgt opdrachtgever 15
werkdagen de tijd, gerekend vanaf de dag van oplevering. Hierna ontvangt
ASolutions B.V. een lijst met bugs welke door ASolutions worden opgelost en
vervolgens door de opdrachtgever opnieuw worden getest.
- Bij oplevering wordt door opdrachtgever 60% van het totale bedrag in rekening
gebracht en na acceptatie de overige 40%.
- De opgeleverde maatwerksoftware mag pas in productie genomen worden door
opdrachtgever als de opdrachtgever deze formeel heeft geaccepteerd.
- Na de formele acceptatie zal een garantieperiode van twee maanden gelden.
Garantie is van toepassing voor die punten die niet redelijkerwijs geconstateerd
hadden kunnen worden tijdens de acceptatie test.
3. Vertrouwelijke informatie
Iedere partij zal alle redelijkerwijs te nemen voorzorgsmaatregelen treffen teneinde de
van de andere partij ontvangen informatie van vertrouwelijke aard, geheim te houden.
4. Eigendomsvoorbehoud
Alle aan opdrachtgever geleverde zaken blijven eigendom van ASolutions B.V. totdat alle
bedragen, die opdrachtgever verschuldigd is voor de krachtens overeenkomst geleverde
of te leveren zaken of verrichte of te verrichten werkzaamheden, alsmede de bedragen
bedoeld in artikel 2.5, volledig aan ASolutions B.V. zijn voldaan. Rechten worden aan
opdrachtgever steeds verleend of, in het voorkomend geval, overgedragen onder de
voorwaarde dat opdrachtgever de overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig
betaald.
5.Rechten van ASolutions B.V. en opdrachtgever
5.1 Het auteursrecht alsmede alle overige rechten van intellectuele of industrieel
eigendom op alle programmatuur, apparatuur of andere materialen (zoals:
analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, etc) die door ASolutions
B.V. aan opdrachtgever worden geleverd of op welke wijze dan ook ter beschikking
worden gesteld, berusten uitsluitend bij ASolutions B.V. of diens licentiegevers.
Opdrachtgever verkrijgt daarvoor slechts de gebruiksrechten die bij deze
voorwaarden uitdrukkelijk worden toegekend, tenzij in een door ASolutions B.V. en
opdrachtgever ondertekend schriftelijk stuk uitdrukkelijk anders is
overeengekomen.
5.2. Opdrachtgever is ermee bekend dat de geleverde programmatuur en andere
materialen vertrouwelijke informatie en bedrijfsgeheimen van ASolutions B.V.
bevatten en opdrachtgever verbindt zich deze programmatuur en materialen
geheim te houden en niet aan enige derde bekend te maken of in gebruik te geven.
5.3. Het is opdrachtgever niet toegestaan enige aanduiding omtrent auteursrechten,
merken, handelsnamen of andere rechten van intellectueel of industrieel eigendom
uit de programmatuur, apparatuur of materialen te verwijderen of te wijzigen,
daaronder begrepen aanduidingen omtrent het vertrouwelijke karakter en
geheimhouding van de programmatuur.
5.4. Het is ASolutions B.V. toegestaan technische maatregelen te nemen ter
bescherming van de programmatuur.
5.5. ASolutions B.V. zal opdrachtgever vrijwaren tegen elke actie welke gebaseerd is op
de bewering dat de door ASolutions B.V. zelf ontwikkelde programmatuur inbreuk
maakt op een in Nederland geldende auteursrecht. ASolutions B.V. zal de bij
eindvonnis onherroepelijk vastgestelde kosten en schaden betalen mits
opdrachtgever ASolutions B.V. onmiddellijk schriftelijk informeert en de
behandeling van de zaak uitsluitend aan ASolutions B.V. overlaat en hierbij alle medewerking verleent. Het bepaalde in artikel 9 is onverminderd van toepassing.
Indien een actie is aangespannen of indien de mogelijkheid daartoe bestaat, kan
ASolutions B.V. de programmatuur vervangen of zodanig wijzigen als door
ASolutions B.V. juist wordt geacht.
6. Medewerking door opdrachtgever
6.1. Vanwege de noodzaak dat opdrachtgever zijn medewerking verleent aan het
uitvoeren van de overeenkomst, zal opdrachtgever ASolutions B.V. steeds tijdig alle
nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen hiertoe verschaffen.
6.2. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het gebruik en een juiste toepassing in zijn
organisatie van de apparatuur, programmatuur en van de door ASolutions B.V. te
verlenen diensten alsmede voor toe te passen administratie- en
berekeningsmethoden en voor het beveiligen van gegevens.
6.3. Indien is overeengekomen dat opdrachtgever apparatuur, materialen of gegevens
op informatiedragers ter beschikking zal stellen, zullen deze voldoen aan de voor
het uitvoeren van de werkzaamheden noodzakelijke specificaties.
6.4. Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens niet, niet
tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van ASolutions B.V.
staan of indien opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet,
heeft ASolutions B.V. het recht tot opschorting van de uitvoering van de
overeenkomst en heeft ASolutions B.V. het recht om extra kosten volgens de
gebruikelijke tarieven van ASolutions B.V. in rekening te brengen.
7. Leveringstermijnen
Alle door ASolutions B.V. genoemde (leverings-)termijnen zijn naar beste weten
vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan
ASolutions B.V. bekend waren en zij zullen zoveel mogelijk in acht genomen worden.
ASolutions B.V. is niet gebonden aan (leverings-)termijnen die vanwege
omstandigheden, die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet
meer gehaald kunnen worden. Indien de overschrijding van termijnen kan worden
beschouwd als een grond tot ontbinding van de overeenkomst, met inachtneming van
het bepaalde in artikel 8 en 9, kan de overeenkomst ontbonden worden.
8. Beëindiging
8.1. De overeenkomst kan, tenzij partijen anders overeengekomen, uitsluitend worden
beëindigd door ontbinding en zulks uitsluitend indien de andere partij, na
deugdelijke en schriftelijke ingebrekestelling, toerekenbaar tekortschiet in het
nakomen van wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst. De ontbinding
dient schriftelijk te geschieden aan de andere partij; rechterlijke tussenkomst is
niet vereist.
8.2. Indien opdrachtgever op het moment van de ontbinding reeds prestaties ter
uitvoering van de overeenkomst had ontvangen, kan hij de overeenkomst slechts
gedeeltelijk ontbinden en wel uitsluitend voor dat gedeelte, dat door ASolutions
B.V. nog niet is uitgevoerd. Bedragen die ASolutions B.V. voor de ontbinding heeft
gefactureerd in verband met hetgeen zij reeds ter uitvoering van de overeenkomst
heeft verricht of geleverd, blijven onverminderd verschuldigd en worden op het
moment van ontbinding direct opeisbaar.
8.3. In afwijking van het bepaalde in artikel 8.1 kan ASolutions B.V. de overeenkomst
met onmiddellijke ingang zonder rechterlijke tussenkomst door middel van een
schriftelijke kennisgeving aan opdrachtgever geheel of gedeeltelijk beëindigen,
indien opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, indien aan hem - al
dan niet voorlopig - surseance van betaling wordt verleend, indien hij anderszins
niet in staat is aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen of indien zijn
onderneming wordt geliquideerd of beëindigd, anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. ASolutions B.V. zal wegens
deze ontbinding nimmer tot enige schadevergoeding gehouden zijn.
9. Aansprakelijkheid van ASolutions B.V.; vrijwaring
9.1. ASolutions B.V. aanvaardt wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding voor
zover dat uit dit artikel 9 blijkt.
9.2. In geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is
ASolutions B.V. slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding, dat wil
zeggen vergoeding van waarde van de achterwege gebleven prestatie. Iedere
aansprakelijkheid van ASolutions B.V. voor enige andere vorm van schade is
uitgesloten, daaronder begrepen aanvullende schadevergoeding in welke vorm dan
ook, vergoeding van indirecte schade of gevolgschade of schade wegens gederfde
winst. ASolutions B.V. is voorts in geen geval aansprakelijk voor vertragingsschade,
schade wegens verlies van gegevens, schade wegens overschrijding van
leveringstermijnen als gevolg van gewijzigde omstandigheden, schade als gevolg
van het verschaffen van gebrekkige medewerking, informatie of materialen door
opdrachtgever en schade wegens door ASolutions B.V. gegeven inlichtingen of
adviezen waarvan de inhoud niet uitdrukkelijk onderdeel van een schriftelijke
overeenkomst vormt.
9.3. De door ASolutions B.V. te betalen schadevergoeding wegens toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst zal in geen geval meer
bedragen dan 50% (vijftig) van de op grond van die overeenkomst door ASolutions
B.V. aan opdrachtgever gefactureerde en factureerbare bedragen (exclusief
omzetbelasting). Indien en voor zover de overeenkomst een duurovereenkomst is,
zal de schadevergoeding wegens toerekenbare tekortkoming in geen geval meer
bedragen dan de prijs (exclusief omzetbelasting) bedongen bij de desbetreffende
overeenkomst voor de prestaties van ASolutions B.V. in de periode van drie
maanden voorafgaande aan het verzuim van ASolutions B.V. De in dit artikel 9.3
bedoelde bedragen en prijzen worden verminderd met door opdrachtgever
bedongen en door ASolutions B.V. verleende crediteringen. In alle hier genoemde
gevallen geldt een maximum schade-uitkering van
€ 115.000,- (honderdvijftienduizend euro) per geval.
9.4. In geval van een onrechtmatige daad van ASolutions B.V., of van zijn werknemers
of ondergeschikten waarvoor ASolutions B.V. rechtens aansprakelijke gehouden kan
worden, is ASolutions B.V. slechts aansprakelijk voor vergoeding van schade door
dood of lichamelijk letsel en van andere schade, deze laatste voor zover ontstaan
door opzet of grove schuld. In deze gevallen zal de schadevergoeding in geen geval
meer bedragen dan € 115.000,- (honderdvijftienduizend euro) per schade
toebrengende gebeurtenis, waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen
geldt als één gebeurtenis.
9.5. Aansprakelijkheid van ASolutions B.V. voor schade wegens onrechtmatige daad
anders dan bedoeld in artikel 9.4, wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Indien er voor
zover hierop geen beroep kan worden gedaan zal de schadevergoeding per
gebeurtenis - waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geld als één
gebeurtenis - in geen geval meer bedragen dan de prijs (exclusief omzetbelasting)
bedongen bij de overeenkomst tussen partijen in het kader waarvan zich de
gebeurtenis heeft voorgedaan of, bij gebreke daarvan, de overeenkomst die tussen
partijen van kracht is op het moment van ontstaan van de schade, doch nooit meer
dan € 115.000,- (honderdvijftienduizend euro).
9.6. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds, dat
opdrachtgever na het ontstaan daarvan zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is de
schade schriftelijk bij ASolutions B.V. heeft gemeld.
9.7. Opdrachtgever vrijwaart ASolutions B.V. voor alle schade die ASolutions B.V. mocht
lijden als gevolg van aanspraken van derden die verband houden met de door
ASolutions B.V. geleverde goederen of diensten, daaronder mede begrepen:
- Aanspraken van derden, werknemers van opdrachtgever daaronder begrepen,
die schade lijden welke het gevolg is van onrechtmatig handelen van
werknemers van ASolutions B.V. die ter beschikking zijn gesteld van
opdrachtgever en werken onder diens toezicht of op diens aanwijzingen;
- Aanspraken van derden, werknemers van ASolutions B.V. daaronder
begrepen, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade
lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van opdrachtgever of van
onveilige situaties in diens bedrijf;
- Aanspraken van derden die schade lijden welke het gevolg is van een gebrek
in door ASolutions B.V. geleverde producten of diensten die door
opdrachtgever werden gebruikt, gewijzigd of doorgeleverd onder toevoeging
van of in samenhang met eigen producten, programmatuur of diensten van
opdrachtgever, tenzij opdrachtgever bewijst dat het gebrek niet het gevolg is
van gebruik, wijziging of doorlevering als hiervoor bedoeld.
10.Overmacht
Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe
verhinderd is als gevolg van een omstandigheid, die niet is te wijten aan haar schuld,
noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvatting voor haar
rekening komt.
11.Toepasselijk recht en geschillen
11.1. De overeenkomsten tussen ASolutions B.V. en opdrachtgever worden beheerst
door Nederlands recht.
11.2. ASolutions B.V. is bevoegd geschillen voor te leggen aan de bevoegde rechter te
Rotterdam.
Dienstverlening
De volgende bepalingen zijn mede van toepassing, indien ASolutions B.V. diensten
verleent zoals bijvoorbeeld organisatie- en automatiseringsadviezen,
toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, apparatuurselectie, systeemanalyse, informatieen automatiseringsplanning, systeembeheer, facilitymanagement en interim
management, assistentie bij ontwikkeling van programmatuur (al dan niet op
detacheringsbasis), programmatuurontwikkeling, software depot en opleidingen.
12.Uitvoering
12.1. ASolutions B.V. zal de dienstverlening met zorg uitvoeren, in voorkomend geval
overeenkomstig de met opdrachtgever schriftelijk vastgelegde afspraken en
procedures.
12.2. Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden, kan
ASolutions B.V. de aanvang van de diensten die tot een volgende fase behoren
uitstellen totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase
schriftelijk heeft goedgekeurd.
12.3. Voor zover noodzakelijk ten behoeve van de uitvoering van haar werkzaamheden,
zal opdrachtgever ASolutions B.V. tijdens kantooruren toegang geven tot de
betreffende automatiseringsproducten.
13.Wijziging en meerwerk
13.1. Opdrachtgever aanvaardt dat, indien partijen overeenkomen dat de te leveren
diensten worden uitgebreid of gewijzigd, het tijdstip van voltooiing van de
dienstverlening daardoor kan worden beïnvloed. ASolutions B.V. zal opdrachtgever
daaromtrent zo spoedig mogelijk op de hoogste stellen.
13.2. Indien voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal ASolutions B.V.
opdrachtgever van tevoren inlichting, indien een uitbreiding of wijziging als
hiervoor bedoeld tot gevolg heeft dat de overeengekomen prijs wordt beïnvloed.
14.Detachering
Van detachering is sprake wanneer ASolutions B.V. een of meer deskundigen op
tijdsbasis ter beschikking stelt van de opdrachtgever, welke deskundige(n) werkzaam
is/zijn op instructie en onder verantwoordelijkheid van de opdrachtgever. Dit laatste is
slechts anders indien ASolutions B.V. instructiebevoegdheid heeft ten opzichte van de
door haar ingezette deskundigen, en het project waaraan wordt gewerkt, plaatsvindt
onder verantwoordelijkheid van ASolutions B.V.
15.Systeembeheer
15.1. Onder systeembeheer wordt verstaan de uitvoering van alle werkzaamheden aan
en ten behoeve van de automatiseringsproducten van opdrachtgever met het
oogmerk het onderhoud, de veiligheid en de continuïteit van deze
automatiseringsproducten te bewerkstelligen. Tot deze werkzaamheden behoren
niet:
- Installatie van nieuwe automatiseringsproducten - Inhoudelijke support op software-producten
- Reparaties aan hardware-producten
15.2. Systeembeheer wordt uitgevoerd door een door ASolutions B.V. aan te wijzen
systeembeheerder, die zijn werkzaamheden uitvoert onder toezicht en volgens
aanwijzingen van opdrachtgever.
15.3. Indien het systeembeheer plaatsvindt door middel van het gebruik van
telecommunicatiefaciliteiten, zal opdrachtgever aan ASolutions B.V.
toegangscodes toewijzen. ASolutions B.V. zal deze codes met zorg behandelen,
maar is niet aansprakelijk voor misbruik ervan. ASolutions B.V. is voorts niet
aansprakelijk voor verminking of verlies van gegevens of verwerkingsresultaten
gedurende de verzending van gegevens met behulp van
telecommunicatiefaciliteiten.
16.Software depot
16.1. Onder software depot wordt verstaan het tegen periodieke vergoeding opslaan
van broncodes van programmatuur bij een neutrale derde. Deze neutrale derde
zal in geval van calamiteiten de opgeslagen broncodes aan de opdrachtgever ter
beschikking stellen.
16.2. Van een calamiteit in de zin van dit artikel is sprake indien:
- ASolutions B.V. haar bedrijfsvoering staakt zonder haar verplichtingen
uit hoofde van gebruiken- en/of licentieovereenkomsten conform
afspraak rechtsgeldig aan een of meer derden over te dragen;
- ASolutions B.V. in staat van faillissement wordt verklaard;
- ASolutions B.V. op zodanige wijze te kort schiet in de nakoming van
haar contractuele verplichtingen jegens de opdrachtgever dat dit een
ontbinding van de contractuele relatie(s) rechtvaardigt.
16.3. Indien zich naar mening van opdrachtgever een situatie voordoet op grond
waarvan zij jegens de neutrale derde gerechtigd is afgifte van de broncodes te verlangen, stelt zij zowel ASolutions B.V. als de neutrale partij daarvan schriftelijk
en bij aangetekende brief in kennis.
16.4. De neutrale partij zal niet gehouden zijn tot afgifte van gedeponeerde broncodes,
tenzij ASolutions B.V. binnen een periode van 4 (vier) weken nadat van het
verlangen daartoe door opdrachtgever is kenbaar gemaakt, tegen afgifte geen
bezwaar heeft gemaakt.
16.5. Indien geen overeenstemming kan worden bereikt over afgifte van de opgeslagen
broncodes, dient de meest gerede partij deze kwestie voor een bindende
beoordeling voor te leggen aan de bevoegde rechter te Rotterdam.
16.6. Indien op de opdracht tot depot Algemene Voorwaarden van de neutrale derde
partij van toepassing zijn, zijn de bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden
mede van toepassing, waarbij het contract en de voorwaarden van ASolutions
B.V. prevaleren. De opdrachtgever aanvaardt de toepasselijkheid van deze
voorwaarden, waarvan een afschrift op verzoek van de opdrachtgever kosteloos
zal worden toegezonden.
16.7. Het depot zal worden gehandhaafd voor de duur van de opdracht. Het depot
eindigt wanneer de opdrachtgever binnen drie maanden nadat de overeenkomst is
geëindigd en de opdrachtgever niet te kennen heeft gegeven het depot te willen
handhaven. Het depot kan door ASolutions B.V. beëindigd worden indien de
opdrachtgever een betalingsachterstand heeft van meer dan drie maanden. Dit
ontslaat opdrachtgever echter niet van zijn betalingsverplichting.
16.8. Gedurende de periode dat opdrachtgever een betalingsachterstand heeft, kan hij
geen rechten ontlenen uit de deponeringsovereenkomst.
Ontwikkeling van programmatuur
De volgende bepalingen zijn van toepassing indien ASolutions B.V. in opdracht van
opdrachtgever programmatuur ontwikkelt. Onder de term programmatuur wordt
verstaan de computerprogramma’s vastgelegd op voor de computer leesbaar materiaal
en de daarbij behorende documentatie.
17.Ontwikkeling van programmatuur
17.1. Ontwikkeling van programmatuur vindt plaats op basis van een functionele- of
systeemanalyse. Tenzij opdrachtgever over een functionele- of systeemanalyse
beschikt op basis waarvan programmatuur kan worden ontwikkeld, wordt door
ASolutions B.V. eerst een functionele- of systeemanalyse gemaakt.
17.2. De functionele- of systeemanalyse vindt plaats op basis van door opdrachtgever te
verstrekken gegevens, voor de juistheid en volledigheid waarvan opdrachtgever
instaat. Het resultaat van deze analyse, welke op basis van een vaste
prijsafspraak of op nacalculatiebasis door ASolutions B.V. is vervaardigd, wordt
schriftelijk en gedocumenteerd aan opdrachtgever te beschikking gesteld.
17.3. Aan de hand van deze functionele- of systeemanalyse zullen partijen schriftelijk
specificeren welke programmatuur op welke wijze wordt ontwikkeld. ASolutions
B.V. zal de programmatuurontwikkeling met zorg uitvoeren op basis van de ter
beschikking staande analyse. Bij gebreke van een dergelijke analyse zal de
programmatuur worden ontwikkeld op basis van door opdrachtgever te
verstrekken gegevens, voor de juistheid en volledigheid waarvan opdrachtgever
instaat.
17.4. Indien is overeengekomen dat de programmatuurontwikkeling in fasen zal
plaatsvinden, kan ASolutions B.V. de aanvang van de werkzaamheden die tot een
volgende fase behoren uitstellen, totdat opdrachtgever de resultaten van de
daaraan voorafgaande fase heeft goedgekeurd.
17.5. De opschorting van de werkzaamheden als gevolg van het achterblijven van de
goedkeuring heeft geen invloed op de betalingsafspraken en betalingstermijnen.
17.6. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.1 verkrijgt de opdrachtgever, met
betrekking tot geheel in zijn opdracht en te zijnen behoeve ontwikkelde
programmatuur, het niet-exclusieve recht tot onbeperkt gebruik van de
programmatuur in zijn eigen bedrijf. Partijen kunnen schriftelijk anders
overeengekomen. Slechts indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen,
wordt de broncode van deze programmatuur aan opdrachtgever ter beschikking
gesteld en is opdrachtgever gerechtigd in deze programmatuur wijzigingen aan te
doen brengen.
18.Oplevering en acceptatie
18.1. ASolutions B.V. zal de ontwikkelde programmatuur aan opdrachtgever conform de
schriftelijke vastgelegde specificaties opleveren. De oplevering is voltooid nadat
de programmatuur ter beschikking van opdrachtgever is gesteld of, indien zulk is
overeengekomen, na installatie van de programmatuur bij opdrachtgever.
18.2. De programmatuur wordt geacht te zijn aanvaard na geheel of gedeeltelijke
oplevering. Indien een acceptatietest schriftelijk tussen partijen is
overeengekomen, wordt de programmatuur geacht te zijn aanvaard na acceptatie
opdrachtgever, of 30 (dertig) dagen na oplevering, indien opdrachtgever
ASolutions B.V. niet schriftelijk over de gebreken heeft geïnformeerd
overeenkomstig het bepaalde in artikel 18.5 of na het herstel van de gemelde
gebreken.
18.3. Indien een schriftelijke overeenkomst tussen partijen voorziet in acceptatie van de
programmatuur door opdrachtgever, heeft opdrachtgever het recht de
programmatuur gedurende 30 (dertig) dagen na oplevering te testen, tenzij in die
overeenkomst een andere termijn wordt genoemd. Wanneer de opdrachtgever
binnen de acceptatietermijn geen bezwaren tegen het geleverde kenbaar heeft
gemaakt, geldt het geleverde als geaccepteerd.
18.4. Indien bij het uitvoeren van de acceptatietest blijkt dat in de programmatuur
voorkomende gebreken de voortgang van de acceptatietest belemmeren, zal
opdrachtgever ASolutions B.V. hierover schriftelijk en gedetailleerd informeren in
welk geval de testperiode van 30 (dertig) dagen onderbroken wordt totdat de
programmatuur in essentie conform de schriftelijk vastgelegde specificaties is
aangepast.
18.5. Indien bij het uitvoeren van de acceptatietest blijkt dat de programmatuur
gebreken vertoont waardoor deze niet aan de schriftelijk vastgestelde specificaties
voldoet, zal opdrachtgever ASolutions B.V. onmiddellijk na afloop van de
testperiode, dan wel binnen 5 dagen na constatering in een schriftelijk en
gedetailleerd acceptatieverslag over de gebreken informeren. ASolutions B.V. zal
in dat geval de gemelde gebreken binnen een redelijke termijn herstellen. Het
herstel geschiedt gratis indien de programmatuur voor een vaste prijs is
ontwikkeld. De programmatuur wordt door opdrachtgever geacht te zijn
geaccepteerd, indien deze in essentie conform de schriftelijk vastgelegde
specificaties functioneert.
Gebruiksrechten van programmatuur
De volgende bepalingen zijn van toepassing op alle door ASolutions B.V. aan
opdrachtgever geleverde programmatuur. Onder de term programmatuur wordt verstaan
de computerprogramma’s vastgelegd op voor de computer leesbaar materiaal en de
daarbij behorende documentatie, alles met inbegrip van eventueel te verstrekken nieuwe
versies.
19.Gebruiksrecht
19.1. ASolutions B.V. verleent opdrachtgever slechts het niet-exclusieve recht tot het
gebruik van programmatuur.
19.2. De programmatuur mag door opdrachtgever uitsluitend in zijn eigen bedrijf
worden gebruikt op die verwerkingseenheden, waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Bij gebreke van een overeenkomst daaromtrent geldt de
verwerkingseenheid van opdrachtgever, waarop de programmatuur voor het eerst
is gebruikt, als verwerkingseenheid waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Bij
eventuele storing kan de programmatuur tijdelijk op een andere
verwerkingseenheid worden gebruikt.
19.3. Tenzij ASolutions B.V. afwijkende voorwaarden stelt, is het opdrachtgever voor
beveiligingsdoeleinden toegestaan maximaal twee kopieën te maken van de
programmatuur. De kopieën zullen door opdrachtgever niet worden gebruikt,
maar alleen worden aangewend ter vervanging van het onbruikbaar geworden
originele materiaal en dienen steeds te zijn voorzien van dezelfde labels en
indicaties als het oorspronkelijke materiaal.
19.4. Het gebruiksrecht is zonder schriftelijke toestemming van ASolutions B.V. niet aan
derden overdraagbaar. Het is opdrachtgever niet toegestaan de programmatuur te
verkopen, verhuren, vervreemden of in zekerheid over te dragen, of op welke
wijze dan ook ter beschikking van enige derde te stellen. Opdrachtgever zal de
programmatuur niet wijzigen, aan derden in gebruik afstaan of ten behoeve van
derden gebruiken. De broncode van de programmatuur wordt aan opdrachtgever
niet ter beschikking gesteld.
20.Garantie
Gedurende een periode van drie maanden na acceptatie of levering zal ASolutions B.V.
naar beste vermogen eventuele gebreken herstellen, indien de programmatuur niet aan
de schriftelijke specificaties voldoet. ASolutions B.V. garandeert niet dat de
programmatuur zonder onderbreking of gebreken zal werken of dat alle gebreken zullen
worden verbeterd. Uitsluitend indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten of indien
sprake is van een gebruiksvergoeding, waarbij het onderhoud is inbegrepen, zal dergelijk
herstel gratis worden uitgevoerd. ASolutions B.V. kan de kosten van herstel in rekening
brengen in geval van gebruiksfouten van opdrachtgever of van andere niet aan
ASolutions B.V. toe te rekenen oorzaken. Herstel van eventuele verloren gegane
gegevens valt niet onder de garantie. De garantie is niet van toepassing indien de
programmatuur door anderen dan ASolutions B.V. is gewijzigd.
21.Programmatuur van toeleveranciers
Indien een toeleverancier van ASolutions B.V. het recht tot het gebruik van
programmatuur slechts verleent overeenkomstig de bepalingen van zijn gebruiken- of
licentieovereenkomst, of indien het onderhoud wordt uitgevoerd overeenkomstig de
bepalingen van de onderhoudsovereenkomst van de toeleverancier van ASolutions B.V.,
zijn de bepalingen van die overeenkomsten van toepassing met terzijdestelling van het
bepaalde in de artikelen 19 en 20 van de Algemene Voorwaarden. Opdrachtgever
aanvaardt de genoemde bepalingen in de overeenkomsten van de toeleveranciers van
ASolutions B.V. ASolutions B.V. zal opdrachtgever op diens verzoek informeren over de
inhoud daarvan.
Nieuwe versies
De volgende bepalingen zijn van toepassing indien opdrachtgever programmatuur heeft
gekocht en daarvan nieuwe versies wenst te ontvangen
22.Licentie-update
Indien een licentie-update-overeenkomst is gesloten, zal ASolutions B.V. bij het
beschikbaar komen van verbeterde versies van de programmatuur deze aan
opdrachtgever ter beschikking stellen. Drie maanden na het beschikbaar stellen van een
verbeterde versie is ASolutions B.V. niet meer verplicht tot het herstellen van eventuele
gebreken in de oude versie. Installatie van de nieuwe versie gebeurt op kosten van de
opdrachtgever.
23.Ondersteuning
Indien een ondersteuningsovereenkomst is gesloten, zal ASolutions B.V. de
opdrachtgever telefonische ondersteuning bieden bij het gebruik van de betreffende
programmatuur.
Levering van apparatuur en onderdelen
De volgende bepalingen zijn van toepassing indien ASolutions B.V. apparatuur en
gebruiksmaterialen aan opdrachtgever levert.
24.Aflevering en risico
24.1. Indien dit schriftelijk is overeengekomen, zal ASolutions B.V. de aan de
opdrachtgever te leveren apparatuur afleveren op een door opdrachtgever aan te
wijzen plaats in Nederland.
24.2. In alle gevallen draagt opdrachtgever, na aflevering door of namens ASolutions
B.V. bij de ingang van het adres van installatie, alle risico’s van verlies, vergaan of
beschadiging, ongeacht de oorzaak daarvan.
24.3. ASolutions B.V. is niet aansprakelijk indien de aflevering niet kan plaatsvinden
door onvoorziene omstandigheden, waaronder tevens begrepen zijn vertraging bij
of wanprestatie door toeleveranciers.
25.Installatie
25.1. Indien dit schriftelijk is overeengekomen, zal ASolutions B.V. de apparatuur
installeren of laten installeren.
25.2. In geval van 25.1 zal opdrachtgever, vóór aflevering van de apparatuur een
passende installatieplaats met alle noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling en
telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen.
25.3. De apparatuur wordt geacht door opdrachtgever te zijn aanvaard op de datum
van installatie of op de eerste dag volgend op de afleveringsdatum indien
opdrachtgever de apparatuur zelf zal opstellen, of nalatig is met het voldoen aan
de hiervoor vermelde verplichtingen.
26.Garantie
26.1. De apparatuur wordt gedurende een periode van drie maanden na aanvaarding
gegarandeerd tegen materiaal- en fabricagefouten. De garantie houdt uitsluitend
in dat ASolutions B.V. voor zijn rekening naar zijn beste vermogen de fouten zal
herstellen. Alle vervangen onderdelen worden eigendom van ASolutions B.V. De
garantie is niet van toepassing indien de gebreken geheel of gedeeltelijk het
gevolg zijn van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik, van buiten komende
oorzaken, zoals bijvoorbeeld brand- of waterschade, of indien de apparatuur door
anderen dan ASolutions B.V. is gewijzigd of wordt onderhouden.
26.2. Herstel buiten het kader van deze garantie zal door ASolutions B.V. in rekening
worden gebracht.
26.3. Indien de apparatuur door ASolutions B.V. van een toeleverancier is betrokken,
zijn uitsluitend de garantiebepalingen van de toeleverancier van toepassing.
ASolutions B.V. zal opdrachtgever op zijn verzoek informeren over de van
toepassing zijnde bepalingen.
27.Service op apparatuur
27.1. De volgende bepalingen zijn van toepassing indien een overeenkomst tussen
opdrachtgever en ASolutions B.V. tevens omvat de service op computer- en/of
randapparatuur. Op dit soort overeenkomsten zijn tevens van toepassing de
algemene bepalingen inzake dienstverlening.
27.2 Onder service op computer- en/of randapparatuur wordt verstaan het in
technische en functionele conditie houden van deze apparatuur, waarbij als
uitgangspunt geldt de specificatie die door de fabrikant van het apparaat is
verstrekt. Een en ander houdt in het controleren en herstellen van de apparatuur,
zulks met inbegrip van het vervangen van delen van de apparatuur wanneer
herstel daarvan, naar het oordeel van ASolutions B.V. ter plaatse waar de
apparatuur zich bevind, niet mogelijk is.
27.3 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen worden servicewerkzaamheden
slechts uitgevoerd tijdens kantooruren te weten van maandag t/m vrijdag en wel
van 08:30 t/m 17:00 uur.
27.4 Tot de service wordt niet gerekend:
- Verbruiksmaterialen die in verband met het onderhoud zijn geleverd; - Opleidingen die in opdracht van opdrachtgever worden gegeven; - Werkzaamheden die ASolutions B.V. verricht in opdracht van
opdrachtgever in verband met wijzigingen in en toevoegingen aan de
automatiseringsproducten- Wachttijden, indien een medewerker van ASolutions B.V. niet terstond
op de afgesproken tijd met de werkzaamheden kan beginnen of deze
niet continue kan uitvoeren ten gevolge van aan opdrachtgever toe te
rekenen oorzaken;
- Kosten gemaakt ingevolge het verzoek van opdrachtgever aan
ASolutions B.V. om werkzaamheden te verrichten buiten de normale
kantooruren;
- Hulp in geval een probleem niet veroorzaakt is door een fout in de
apparatuur;
- Het opnieuw installeren van programmatuur en herstellen van
bestanden, ongeacht de oorzaak, behalve indien zulks contractueel is
overeengekomen.
27.5 De hierna volgende kostencomponenten zijn uitdrukkelijk uitgesloten in iedere
service-overeenkomst:
- Elektrische voorzieningen, welke buiten de apparatuur zijn geïnstalleerd
en/of elektrische, dan wel mechanische verbindingen met andere, niet
door ASolutions B.V. geleverde apparatuur tenzij anders schriftelijk
overeengekomen;
- Het gebruik van niet door ASolutions B.V. geleverde dan wel
geadviseerde middelen (supplies);
- Het krachtens een beslissing van de opdrachtgever verplaatsen en/of
opnieuw installeren van de apparatuur dan wel het uitwijken met de
productie naar andere apparatuur;
- Het gebruik van apparatuur in samenhang met niet door ASolutions B.V.
geleverde dan wel geaccepteerde apparatuur en/of programmatuur;
- Schade veroorzaakt door factoren buiten de apparatuur gelegen zoals,
maar niet beperkt tot, de staat van de ruimte waar de apparatuur is
opgesteld, het functioneren van luchtconditionering, dan wel gebruik van
(energie) voorzieningen;
- Nalatigheid, wijzigingen, onzorgvuldig gebruik van apparatuur, alsmede
abnormale slijtage dan wel reparaties uitgevoerd door derden, zonder
uitdrukkelijke toestemming hiertoe van ASolutions B.V.
28.Inkoop
De volgende bepalingen zijn van toepassing indien ASolutions B.V. goederen en/of
diensten inkoopt.
29.Inkoopvoorwaarden
29.1. Deze inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en
overeenkomsten waarbij aan ASolutions B.V. goederen en/of diensten worden
aangeboden of geleverd. De toepasselijkheid van Algemene Voorwaarden van
leverancier wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
29.2. Opdrachten en overeenkomsten tot levering van goederen en/of diensten komen
eerst tot stand na schriftelijke en deugdelijke bevestiging door een daartoe
bevoegde medewerker van ASolutions B.V.
29.3. Indien en voor zover volgens deze voorwaarden een overeenkomst geacht moet
worden te zijn tot stand gekomen, is ASolutions B.V. gerechtigd deze
overeenkomst zonder rechtelijke tussenkomst en zonder verplichting tot
vergoeding van schaden en/of kosten te ontbinden wanneer de wederpartij in
gebreke blijft met de nakoming van, naar het oordeel van ASolutions B.V.,
essentiële onderdelen van de overeenkomst.
29.4. De aangeboden of overeengekomen prijzen en tarieven zijn vast, tenzij ter zake
een bijzonder voorbehoud is gemaakt. Indien en voor zover ASolutions B.V. wordt
geconfronteerd met voor haar onaanvaardbare prijsverhogingen of wijzigingen
van andere essentialia van de overeenkomst, is ASolutions B.V. gerechtigd,
zonder vergoeding van kosten en/of schade, van de overeenkomst af te zien.
29.5. Ongeacht enig ander beding, wordt ASolutions B.V. door levering geacht de
eigendom van het hebben verkregen.
29.6. De leverancier staat ervoor in dat het geleverde voldoet aan de overeengekomen
of redelijkerwijs te verwachten specificaties. Toezeggingen omtrent garantie
worden uitsluitend aanvaard voor zover zij de wettelijke aansprakelijkheid
uitbreiden.
29.7. Voldoet een geleverd product of diensten niet aan de toegezegde of redelijkerwijs
te verwachten specificaties, dan is ASolutions B.V. gerechtigd naar keuze de
overeenkomst te ontbinden of nakoming te vorderen, onverminderd het recht
vergoeding van kosten en schade te vorderen. Deze kosten en schaden belopen
tenminste 15% (vijftien) van het transactiebedrag.
29.8. De wederpartij garandeert ASolutions B.V. volledige geheimhouding omtrent al
hetgeen haar in het kader van een (mogelijke) overeenkomst omtrent ASolutions
B.V. ter kennis komt. Alle schadelijke gevolgen die direct of indirect zijn terug te
voeren op de niet nakoming van deze geheimhoudingsverplichting komen voor
rekening van de leverancier. Voor schadelijke gevolgen wordt ASolutions B.V. door
de leverancier gevrijwaard.
29.9. Alle geschillen zullen bij voorkeur worden beslecht door deskundige
geschillencommissies. Wordt een geschil aan de gewone rechter voorgelegd, dan
is zowel voor de leverancier als ASolutions B.V. de rechter bevoegd in het
rechtsgebied waarin ASolutions B.V. is gevestigd.